Izglītība Mumbajā

Kārlis Kravis

Jau piektā diena, Indijas lielākajā pilsētā Mumbajā, ir aizvadīta. Kas šeit notiek? Teach for All vorkšops. Vorkšopā atrodami 5 kontinentu skolotāji, sākot no Čīles līdz Austrālijai un Latvijai (igauņi arī te).

Es pateikšu savu galveno domu un ideju par šīs dienas piedzīvojumiem, jo tie ir tik svaigi kā tikko izmests medus.

Es biju Municipālajā skolā- tās ir skolas, kurām formastērpus un piederumus nodrošina valsts. Privātās skolas esot krietni nolaistākas (man tādā nebija iespēja pabūt). Skolas apkārtne ir visai labā rajonā, ir pat atsevišķas zaļās zonas, kas Mumbajai ir retums (pilsētā dzīvo 16 milj. cilvēku, bet patiesībā varot būt pat vairāk kā 20milj.). Mājas ir celtas no vienlaidus materiāliem, ir vārti, pa kuriem ielaiž cilvēkus. Jā, varētu teikt- labs rajons.

Galvenās bija stundas. Klase nav liela, līdzīga kā manējā, tajā ietilpst 40 bērni. Ārkārtīgi draudzīga klase. Mācības notiek divās maiņās. Līdz 12.00 un no 13.00. Teach for India skolotāji māca angļu valodā. Es konkrēti biju 4. klasē. Un kā tie bērni bliež angliski! Daži daudz labāk par mani.

Pirmā stunda ir angļu valoda. Bērniem tiek iedota tabula, kurā ir pareizajā secībā jāsaliek teikumi. Interesanti, ka bērni nedara ātrāk par skolotāju, bet dara pēc viņa norādījumiem- secinājums, mums ir jādomā par frontālā darba jēgu! Es cīnos aizmugurējā solā ar vienu bērnu, lai viņš dara pats, īsti nesanāca.

Nākamā stunda it matemātika. Starp citu, bērniem Indijas skolās, starpbrīdis ir viens- pēc 2,5 stundu darba. Un viņi var nosēdēt! Šeit mūsu latvju bāleliņiem būtu ko mācīties…

Matemātikas stundā es sāku iesaistīties darbā, palīdzu pāris bērniem ar uzdevumiem, skaidrojot ar zīmējumiem, kā tie ir izrēķināmi. Izdodas. Un latviešu un indiešu sadarbība atkal notiek, bērni rēķina un viena stunda ar INTRERESANTU matemātiku paskrien nemanot.

Pēdējā nodarbība ir lasīšana. Runājam par Indiju, saucu lietas, kuras zinu par šo valsti un bērni ir priecīgi, ka kāds gaišs cilvēks (fiziski) zina šīs lietas. J Tas ir super, pakārt ir 20 bērni un mēs smejamies pilnā balsī.

Bērniem ir jāraksta 10 teikumi, ko viņi darītu, ja viņiem būtu burvju nūjiņa. Citēju teikumus:

„I will make a school”,      „I will help all people”

Vēli bija: es ietu pa ielu, satiktu bēdīgu cilvēku, tad es viņam izdarītu tā, ka viņš kļūtu ļoti priecīgs.

Un visu laiku ir redzams, cik ļoti bērni vēlas nonākt skolā, jo tā ir iespēja kļūt par labāku cilvēku, iespēju palīdzēt savai ģimenei, draugiem un nodrošināt savu dzīvi. Un skolā nav svarīgi, kā kurš izskatās via kādas mantas kurma pieder. Pirmās lietas, ko bērni man prasa: no kurienes Tu nāc un via Tev garšo šokolāde, nevis, cik es pelnu un kāpēc man nav mašīnas, kas patiesībā ir pilnīgi mēsli priekš dzīves.

5 thoughts on “Izglītība Mumbajā

  1. Un atkal šī te raudāšana – Latvijā viss ir slikti, bērni skolā 40 minūtes mierā nevar nosēdēt, cilvēki cepās par to cik katrs pelna, bet Indijā, lūk, kaut visi ir nabagi, ielās ir ķīseļa upes…
    Jūs nevariet, lūdzu, vienkārši pastāstīt kā tur iet. Kā mēs te dzīvojam paši zinam, un secinājumus izdarīt mākam.

  2. Parasti drukas kļūdām cenšos nepiesieties, bet šī gan tāda traģikomiska:
    “…pakārt ir 20 bērni…”

    P.S. Ļoti interesanti, paldies par storiju.

  3. Viņiem citas vērtības dzīvē. Un ja pilsētā dzīvo 20 milj. cilvēku, diez vai reāli ir katram vēlēties mašīnu vai lielu algu. Vispār abrīnoju kā mazie var tik ilgi nosēdēt solā, ja man pat 1,5h šķiet par garu. Jā, bet viss laikam ir atkarīgs no tā, kas man ir jāklausās to pusotru stundu – kaut kas interesants vai ne tik.

  4. Arī es pabiju Indijā,tiešām viss ir mēsli, ko mēs Latvijā lielākoties uzskatam par vērtībām.
    Cita domāšana tur un lielāka mīlestība.Tādēļ atkal gribas tur nokļūt.

Komentēt

