Cik liela nozīme skolotāju profesionalitātei ir ārpusskolas darba pieredzei?

Dana Kalniņa

Kad biznesa pasaulē izveidojušies apstākļi, kuros dažādu iemelsu dēļ krītas pieprasījums, ilgtermiņā domājoši uzņēmēji meklēs inovatīvus risinājumus, lai nezaudētu savu vietu tirgū. Iespējams viņi pazeminās produkta/pakalpojuma cenu, bet nekad tā nebūs vienīgā lieta. Viņi meklēs pievienoto vērtību savam produktam, zinot to, ka kvalitāte un inovācija ilgtermiņā veicinās izaugsmi un pieprasījumu. Tādā veidā netiek zaudēti 20% lojālo klientu, kas parasti ienes 80% peļņu.

Zinot šo praksi, nespēju saprast, kāpēc skolas apstākļos, kad demogrāfiskā situācija valstī ietekmē pieprasījumu, samazina vērtējumu, ar kuru tiek uzņemts skolēns, nevis intensīvi meklē papildus iespējas, kuras varētu piedāvāt talantīgajiem skolēniem. Ilgtermiņā tas samazina skolas vidējos rādītājus, skolas prestižu, kas draud ar statusa zaudēšanu un līdz ar to visām pārējām sekām.

Jau sava pirmā darba gada laikā saskāros ar faktu, ka skolām un skolotāju kolektīviem trūkst zināšanas un pieredze tādās lietās kā – cilvēkresursu vadīšana; laika menedžments; uz rezultātu virzīta darbība (ne tikai savā priekšmetā, bet visas skolas ietvaros); vienotu, reālu, visiem zināmu un saprotamu mērķu izvirzīšana, to sasniegšana; rezultātu izvērtēšana; proaktīva problēmu risināšana nevis vainīgo meklēšana utt. Un šādu pieredzi var iegūt, strādājot uzņēmumos.

Jautājums – vai šādu darbību mēs varam sagaidīt no kolektīva, kura darba pieredze robežojas tikai skolas sienās, kas gadiem jau darbojusies pēc citiem principiem? Vai tādā gadījumā mēs varam sagaidīt no šīm skolām mūsdienu tirgus prasībām atbilstošu rīcību?

Viesojoties Amerikā, Nešvilā  Hilsboro vidusskolā (www.hillsborohs.mnps.org), kur man bija iespēja vērot vairākus skolotājus, biju pārsteigta, ka pilnīgi visiem skolotājiem ir skolēnu centrēts mācīšanas stils un ļoti augsts sadarbības līmenis savā starpā. Sarunu rezultātā uzzināju, ka visi šie skolotāji iepriekš strādājuši citās jomās un patiesībā nav apguvuši skolotāju arodu. Pedagoģiskās prasmes līdzīgi kā mēs (Iespējamās misijas dalībnieki) viņi intensīvi apguva pirms sava pirmā mācību gada un papildus gada laikā vismaz 4-5 reizes dodas mācību semināros, apgūstot konkrēti lietas, kas viņiem nepieciešamas. Tā pat viņi regulāri tiekas, lai apmainītos ar savām darba pieredzēm utt. Tiem skolotājiem, kuriem šādas pieredzes nav, ir iespēja doties 2-4 nedēļu praksē uzņēmumos (arī līdzīgi kā to darām mēs Iespējamā misijā) vasaras brīvajā laikā. Iespējams, ka šiem skolotājiem ir vieglāk saņemties prakses darbiem nekā mūsu vidējam skolotājam atrauties no dārza darbiem, jo viņiem atšķirībā no mums nav apmaksāts divu mēnešu atvaļinājums un daļa no naudas ir jānopelna. Šo naudu viņi nopelna praksē.

Līdz ar to atkal jautājums – Cik liela nozīme skolotāju profesionalitātei ir ārpusskolas darba pieredzei?

Kā mainītos skolas kultūra, ja katram skolotājam, katru gadu būtu iespēja papildināt savu pieredzi un zināšanas uzņēmumos, kas ir pietuvināti viņu priekšmetam?

One thought on “Cik liela nozīme skolotāju profesionalitātei ir ārpusskolas darba pieredzei?

  1. Piekrītu, ka liela daļa Latvijas skolotāju strādā ļoti pa vienam, ne komandā, kaut zinu arī izņēmumus — skolas ar teicamu komandas darbu. Un piekrītu arī, ka lieliska prakse būtu pieredze priekšmetam pietuvinātā uzņēmumā.
    Tomēr patlaban, kad darba atalgojums ir tāds viduvēji zems, divu mēnešu apmaksāts atvaļinājums lieliski noder papildu peļņai, un arī mācību gada laikā nākas, ak vai, par to domāt un arī darīt…
    Gan jau arī Nešvilā ne viss ir tik rožaini, kur gan ir viņu lieliskie rezultāti?
    Bet Latvijas skolotājus un ne tikai viņus gan vajadzētu drusku sapurināt ar realitāti. Tāpat kāda vēja pūsma noderētu valsts administratīvajam aparātam u. tml.
    Tomēr Latvijā izglītībā un valstī ir arī daudz lielisku lietu. Un arī šis ir skats tikai no vienas puses🙂

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s