Ko sagaida no skolēniem?

Mārtiņš Bērziņš

Pārdomas pēc Synergies European Workshop (Leeds, UK)

Pagājušajā nedēļā man bija iespēja viesoties vairākās Leeds un Bradfordas skolās Synergies European Workshop ietvaros. Bija iespēja vērot vairākas stundas, sarunāties ar skolu vadību un skolēniem, mēģinot saprast, ko skolas sagaida no saviem skolēniem.

Lielbritānijā ir iespēja izmantot sistēmu, kas automātiski izrēķina, kāda ir mērķa atzīme katram skolēnam katrā priekšmetā. Latvijā tas būtu, apmēram, tā, ka paņem 6.klases matemātikas valsts ieskaites atzīmi, palielina to par 1 balli un tā ir, apmēram, mērķa atzīme 9.klasi beidzot. Tātad no 1 uz 2, no 2 uz 3, no 3 uz 4, no 4 uz 5 utt. Skolā, kuru es apmeklēju, bija ļoti rūpīgi izstrādāta sekošanas sistēma, kas parādīja katra ceturkšņa starpvērtējumu divu gadu garumā. Ja staprvērtējums pārsniedza mērķa atzīmi, tad sistēma iekrāsoja šūnu zaļā krāsā, ja nepārsniedz, tad sarkanā krāsā.

Manu uzmanību piesaistīja zaļās krāsas šūnas, kurās bija norādīta mērķa atzīme E līmenis, kas raisīja pārdomas par to, ko skola sagaida no saviem skolēniem. Ir skaidrs, ka ar E līmeni skolēnam joprojām ir liegtas daudzas nākotnes izglītības iespējas. Kad jautājām skolas vadībai par konkrēto gadījumu, vadība atzīmēja, ka skolotājs un skolēns ir ieguldījis milzīgu darbu, lai pārsniegtu šo mērķa atzīmi par vienu līmeni (D). Tāpat viņi norādīja, ka meitene plānot iet māsu skolā, kur minimālā prasība ir E līmenis, liekot noprast, ka viss norit pēc plāna. Protams, ir gadījumi, kad E līmenis varētu būt objektīvs mērķis. Tomēr, ja skolēns ir fiziski un garīgi vesels, vai šāds līmenis var būt mērķis?

Šo jautājumu pārrunāju ar pārstāvjiem no Igaunijas, Vācijas, Spānijas programmām un Teach For All organizācijas. Galvenā doma, kas sekoja no šīm sarunām bija: “Labāk pārāk augsti mērķi, nevis pārāk zemi, jo augstākiem mērķiem ir pozitīva korelācija ar lielāku izaugsmi.” Šie secinājumi bija intuitīvi un balstoties uz pieredzi.

Augsti mērķi ir it kā pašsaprotama lieta, kad uzsāk dalību programmā. Laikam ejot, saskaroties ar darba apjomu, grūtībām, slodzi un lēno progresu, uzliktā latiņa nemānāmi var paslīdēt uz leju. Vismaz man tā bija. Tāpēc ir labi ik pa laikam paskatīties uz skolēniem no malas, padomāt par viņa nākotnes perspektīvām un visām skaistajām lietām, ko sniedz laba izglītība!

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s